onsdag 9 oktober 2013

Jag är rik!


Jag känner mig verkligt rik då jag har möjlighet att byta min keramik mot något annat hantverk. Eller någon annan grej över huvud taget. Det känns som om jag får något fint alldeles gratis. Jag får liksom så mycket!

Den senaste veckan har några fina byten nått mig.



Just nu sitter jag och myser i världens mysigaste och skönaste sockar som Dödergök har stickat till mig. Jag förklarade för henne att jag önskade ett par låga sockar, mer som ett par tofflor. I vändande mail frågade hon mig vilka färger som jag ville att tofflorna skulle ha. Jag ville gärna att de skulle ha varma hösttoner som olivgrönt och varmt gult. Sen så var hon igång! Själv är jag ju ingen stickerska men jag tror ändå att jag vågar påstå att Dödergök tillhör en av Sveriges vassaste stickerskor. Snabbt går det också. Jag är grymt imponerad!

Dödergök å sin sida har inte fått sin del av bytet än, men i min verkstad står två muggar och väntar på bränningar och glasering. Inom några veckor har hon nya tekoppar att höstmysa med!



Från en mästerstickerska till en annan! Det gäller ju att omge sig med rätt personer... Jag har gjort ett fantastiskt byte med Clara också. Sju soppskålar skickade jag till henne och som byte har jag fått v ä r l d e n s finaste vantar! Ja, ni ser ju själva. Det mest fantastiska är att det är Clara själv som gjort mönstren. För mig är det helt ofattbart hur man behärskar det men självklart förstår jag att det ligger en massa övning bakom kunskapen. De här vantarna och torgvantarna är framtagna av Clara inför att hon skrev sin bok som släpptes helt nyligen. Tidiga exemplar alltså. Jag är så glad över dem! Och kolla in hos Clara så fint hon har skrivit om bytet, jag blir alldeles stolt över att ha fått möjlighet att byta hantverk med henne!


Ytterligare ett byte som jag gjort nyligen är ett med Frida. I ett litet paket kom ett par toppenfina skor till Majlis. Märket är Kickers och det är Fridas två flickor som haft skorna tidigare. Det är så kul, för vi har bara träffats en gång, jag och Frida. Det måste ha varit kring 2000. Min klass från Högskolan på Gotland var och murade ett valv på Skansen och Frida är min gamla klasskompis Johannas syster. Minns att vi sågs som hastigast. Men genom att jag får så mycket om Frida berättat för mig genom Johanna (som jag heller inte träffar särskilt ofta numer, tyvärr) så känns det som att vi känner varandra, jag och Frida. I Majlis klädskåp finns en hel del kläder som vi ärvt efter Fridas flickor, det mesta sytt av henne själv. Klänningar som vi använt flitigt under två somrar nu. Planerar ett kit till Frida framöver. Tänker mig att det bland annat ska innehålla en tvålkopp som jag gjort.

Byta grejer - bästa grejen!

(Gemensamt för alla oss som nämns i inlägget är att vi följer varandra på Instagram. Instagram - connecting people).

12 kommentarer:

Evelinas Ekologiska sa...

Kul grej! :) Så borde man göra oftare!
/Evelinas Ekologiska

med nål och tråd sa...

Så mycket snyggt! Lyllo dig och de som får din fina keramik. Jag är själv glad varje dag när jag dricker ur dina koppar, har praktiskt taget slutat använda andra muggar

Dödergök sa...

Å vad roligt att se sockorna på, det passar ju perfekt!
Helt otroligt fina vantar har du också fått, så roligt att byta grejer med varann istället för att alltid köpa massproducerat.

Malin sa...

Men jisses vilka fina byten. Nu blir jag himla sugen på att byta något jag med :)

Manduzana stickar sa...

Så himla smart att byta grejer med varandra!

metamorphosis sa...

Wow! Vilka fina byten!

Jag håller med dig, vilken rikedom!

(och vilket mysigt kafferep ni ser ut att ha haft!)

Anonym sa...

Så fint skrivet, visst känns det som vi känner varann litegrann! Ser mycker fram emot ett litet kit! /frida

Liie sa...

Hejsan! Att byta så här tycker jag verkar kanon! Sitter och googlar "byta hantverk" just nu då jag letar efter någon webbsida/facebookgrupp där man kan göra just det, byta hantverk med varandra. Går dock inget bra i mitt letande, däremot hittade jag hit och tänkte att jag kanske kunde fråga dig hur du hittat människorna du bytt med? Känner du dem eller finns det kanske någon sida någonstans trots allt som jag inte hittat där man kan signa upp sig med annat folk som också vill byta..? Hoppashoppas, för det vore ju fantastiskt om det fanns ett samlingsställe :)

Ulrika sa...

Liie! Nej, jag har inte bytt via någon sida. De flesta personer jag har bytt något med har jag inte träffat IRL, men "känner" sedan länge via våra respektive bloggar. Några jag bytt med har jag blivit vän med, och skapat en relation med, via Instagram.

Liie sa...

Tack så mycket för svaret! Perfekt när man hittar internetvänner med olika hobbys sådär :) Men synd att det inte fanns någon grupp, jag får fortsätta leta. Ha en härlig kväll!

Ulrika sa...

Liie! Skapa en sådan grupp själv, vettja! Vore verkligen en bra grej på t ex FB!

Liie sa...

Tanken har slagit mig, och igår satt jag faktiskt och filade på lite regler. Men vet inte om det blir något av då det känns som att jag inte har varken tid eller ork att vara admin, ser hur de sliter i andra grupper. Men vi får se :)